Fotografie / Collage

 

 

 

 

 

 

 

Kijk, dit zie ik

Kijk, dit zie ik, 2018 | foto’s 30 x 40 cm, teksten 20 x 30 cm | publicatie 54 pag. | film, 27 min.

Kun je een methode ontwikkelen om in gesprek te gaan met mensen met dementie? En kun je daarmee de wereld in beeld brengen zoals zij die op dit moment ervaren? In Groningen is dit gebeurd met bewoners van het verpleeghuis ’t Blauwbörgje.

In de afgelopen paar jaren heb ik foto’s gemaakt  met mensen met dementie en hun verhalen opgetekend. Het gaat hierbij over het maken van contact in het nu. Ik ben op zoek gegaan  naar die momenten waarin bewoners de regie kunnen overnemen. Het blijkt te werken: deelnemers zijn blij met het product, de foto en bij het tonen van die foto aan andere bewoners en familieleden ontstaat er interactie.

In een reizende tentoonstelling worden de foto’s en verhalen getoond; in een bijbehorende publicatie staat de werkwijze beschreven, en de film toont het proces.

Dit project is een samenwerking van Dignis (’t Blauwbörgje) en Hanzehogeschool Groningen (Anke Coumans, lector Image in Context, Kenniscentrum Kunst & Samenleving).

 

 

 

image066-300x187

View from my homes

View from my homes, 2014 | foto’s, d-Limonene, inkjet kopieën, papier, schilderstape, etspers | 95 x 195 cm

De foto’s laten het uitzicht zien van plekken waar ik heb gewoond en gewerkt. Het zijn foto’s van foto’s uit mijn fotoboeken. Door meerdere foto’s op elkaar te plaatsen ontstaat een gelaagdheid in het werk. De wereldkaart is afbeelding van een ‘Hammer’ projectie: die heeft de evenaar in het midden en toont relatief weinig vervorming. De kaart is in 20 delen gekopieerd en handmatig als fotografische ets afgedrukt. Zo ontstaan nieuwe lengte- en breedtegraden.

 

image051-211x300

image053-206x300

image056-206x300

image062-210x300

image064-213x300

View from my home

View from my home, 2013-2014
 | Foto’s
 | 30 x 20 cm, ongeveer 60 stuks

Sinds een paar jaar woon ik in Groningen en probeer mij in deze stad thuis te voelen. Ik woon aan de overkant van dit flatgebouw. Een jaar lang heb ik meerdere keren per week mijn camera en statief op de scheve wal neergezet en een foto gemaakt. Een paar paaltjes in de grond waren mijn ijkpunt.

Met deze serie wil ik de aandacht vestigen op de tijd, de seizoenen, het weer, het licht. Je ziet daarom geen mensen: dat zou de aandacht maar afleiden. De uitsnede is zo gelijk mogelijk gehouden. Verder heb ik geen bewerking met een computerprogramma toegepast.

 

image045-300x168

image047image049

To whom belongs the harvest

To whom belongs the harvest, 21014 | foto, d-Limonene, inkjet kopieën, papier, schilderstape, etspers
 | 135 x 220 cm

De grootste landbouwstaking van Nederland was in 1929 in Oost-Groningen.

Vijfduizend landarbeiders gingen in staking en één derde van hen was vrouw. Dat laatste intrigeerde mij. Hoe zou het zijn om te staken, terwijl je zo arm bent en vaak ook nog kinderen hebt?

Het was niet eenvoudig een foto te vinden waar ook stakende vrouwen op stonden. Ik trof uiteindelijk eentje aan in de digitale archieven van het Dagblad van het Noorden. Die heb ik uitvergroot, in 21 delen uitgeprint, met een soort thinner ingesmeerd en met een etspers gedrukt. Zo krijgen deze vrouwen de aandacht die ze verdienen.

 

At Last

At last

At last, 2014 | Noordzeestrand en Waddenzeekust
 | twee foto’s

Ik wilde de noord- en de zuidkust van Terschelling verenigen. Een foto van het witte Noordzeestrand heb ik op het donkere zand van de Waddenzee gelegd.

 

image037-300x224

Zonder titel, 2013

Zonder titel, 2013 | fotoboek, d-Limonene, inkjet kopieën, papier, schilderstape, etspers
 | 55 x 82 cm

De afbeelding is gefotografeerd uit het fotoboek van mijn ouders. Het toont mijn moeder en mezelf als klein kind, staand voor de Kever. De tekst heb ik opgeschreven na een autorit met mijn dochter. Ze was toen net zo oud als ik was op de foto.

 

image039-300x199image041-300x203

Zonder titel, 2011

Zonder titel, 2011
 | foto, overheadsheet, papier, lijm, verf, computer

De foto’s maakte ik op het Groene strand van Terschelling. Het zijn sterk uitvergrote afbeeldingen van aangespoeld afval, zoals een stuk van een plastic emmer, een blikje. De collages van papier en verf zijn met een overheadsheet geprojecteerd op de foto’s.

 

image012-300x129image014-300x130image017-300x131image019-300x130image021-300x132image023-300x128image025-300x133image027-300x132image029-300x129image031-300x129image033-300x130image035-300x128

Zonder titel, 2011

Zonder titel, 2011 | Novib kalender, lijm, tijdschrift-foto’s
 | 60 x 26 cm | 12 stuks

Ik heb in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en Oceanië gewoond en gewerkt en kijk toch wel met een andere blik naar deze prachtige foto’s.